Hoe Incentro SAP PM mobiel maakt voor smartphone en tablet

Wat is het Incentro Mobile Plant Maintenance Platform?

Veel organisaties die met SAP PM werken zullen vast wel herkennen dat SAP niet het meest laagdrempelige, intuïtieve en visueel aantrekkelijke systeem is. Ook moet de gemiddelde eindgebruiker vaak tussentijds of aan het einde van zijn werkdag terug naar zijn desktop, inloggen in SAP PM om dan bijvoorbeeld gegevens van gelopen inspecties in te voeren, werkorders bij te werken of taken terug te melden. In de praktijk schiet dit er soms bij in, waardoor onderhoudsprocessen niet optimaal verlopen.

Volledig met de eindgebruiker in gedachten heeft Incentro haar Mobile Plant Maintenance Platform ontworpen met behulp van OutSystems. Dit is een lowcode ontwikkelplatform voor het maken van software. Klik hier als je meer wilt weten over OutSystems.

Een van de grote voordelen van het Incentro Mobile Plant Maintenance Platform is dat het – naast zeer gebruikersvriendelijk – SAP PM ook naar jouw smartphone en tablet brengt! Hierdoor kun je op elke gewenste locatie en tijdstip zowel online als offline met SAP PM werken. Hieronder heb ik de verschillende functionaliteiten per device beknopt opgesomd voorzien van enkele afbeeldingen. De afgebeelde taal is overigens in het Engels, maar het platform kan elke taal weergeven, waaronder vanzelfsprekend ook Nederlands. Incentro is continue bezig het platform technisch te verbeteren als ook nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Hierdoor is hetgeen afgebeeld een momentopname.

Smartphone

Met Incentro’s oplossing kun je met behulp van je eigen smartphone, zowel online als offline meldingen maken (ook wel notificaties genoemd), en voorzien van foto’s gemaakt met je eigen toestel. Wanneer jouw assets zijn uitgerust met QR- of andersoortige barcodes,  dan kunnen deze gescand worden met je smartphone, waarna de applicatie deze herkent en automatisch de melding aanmaakt op de juiste functieplaats of equipment in SAP. Een van de voordelen is dat de oplossing ook offline werkt, hetgeen erg handig is in omgevingen waar geen 4G of WiFi aanwezig of toegestaan is. Het maken van een melding in SAP PM was (wat mij betreft) nog nooit zo simpel!

Tablet

De mogelijkheden op de tablet zijn nog uitgebreider. Naast bovengenoemde smartphone functionaliteiten, kun je met de tablet ook meldingen en werkorders beheren. Alle vertrouwde SAP PM functionaliteiten, zoals het afsluiten van meldingen en werkorders, het terugmelden van taken, het toevoegen van componenten aan werkorders en het bekijken van de magazijn voorraad, kun je nu eenvoudig met behulp vanaf je tablet uitvoeren op elke gewenste locatie en op elk gewenst moment.

Webapplicatie

De webapplicatie is uiteraard ook voorzien van dezelfde functionaliteiten als mobiel en tablet, maar tevens heb je de beschikking over een unieke capaciteitsplanning. Hierin kan de planner door middel van de “drag en drop” functionaliteit operatietaken toewijzen aan één of meerdere personen. Alle aanwezige gegevens vanuit SAP, zoals afwezigheid, werktijden en kwalificaties, worden meegenomen. Ook kun je de duur van de taakregel zeer eenvoudig wijzigen, waarna deze ook direct in SAP wordt aangepast. In de capaciteitsplanning kan de planner nu heel eenvoudig per dag of op weekbasis zien welk werk de teamleden onder handen hebben en of er nog capaciteit vrij is. Dit kan hier dan ook direct worden aangepast. Een van de grote voordelen is dat er zeer eenvoudig en steeds met realtime SAP een accurate capaciteitsplanning wordt gemaakt. Dit in plaats van de ’traditionele manier’ waarbij er dumps worden gemaakt van SAP data die men vervolgens in een Excel planning foutloos probeert te verwerken, waarna in SAP alweer zaken gewijzigd zijn waardoor de Excel planning steeds niet klopt en er continu achter de feiten aan wordt gelopen.

Uiteraard kan de capaciteitsplanning met 1 druk op de knop geprint worden.

Welke toekomstige functionaliteiten kunnen we nog verwachten?

Het Incentro Mobile Plant Maintenance Platform wordt continue verbeterd, mede op basis van feedback van eindgebruikers. Op het moment van schrijven van deze blog wordt er door de developers bijvoorbeeld een functionaliteit toegevoegd om Productie Hulp Middelen (PHM’s) te koppelen en in te zien welke aan taakregels gekoppeld zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een “Functional Location & Equipment Management Portal”. Hiermee kun je eenvoudig nieuwe technical structures aanmaken en aanpassen, maar ook de install base goed bijhouden. Uiteraard allemaal volledig synchroon met SAP. Doordat het platform is gebouwd met behulp van OutSystems kunnen de Incentro developers snel extra functionaliteiten implementeren, dit in tegenstelling tot sommige andere vergelijkbare oplossingen.

Hoe gaat een implementatie van het platform in zijn werk?

Wanneer een organisatie enthousiast is geworden n.a.v. een demo zal Incentro een zogenaamd Proof of Concept (PoC) uitrollen op de OutSystems testomgeving van de klant. Deze PoC integreert volledig veilig met de klant’s SAP development omgeving. Op die manier kan er in de eigen vertrouwde SAP omgeving gewerkt worden met het platform en kan iedereen de voordelen ervan ervaren in de praktijk.

Indien de klant na de Proof of Concept fase besluit verder te gaan, dan volgt een periode die Incentro “fit gap” noemt. Elke organisatie is weer net even anders en dus wordt er door de klant in samenwerking met Incentro een lijst opgesteld met requirements die toegevoegd moeten worden aan het basispakket. Incentro maakt vervolgens een offerte voor het ontwikkelen van deze extra requirements. Daarna volgt een periode waarin de developers de extra requirements daadwerkelijk programmeren en integreren in het platform.

In elk stadium worden overigens een of meerdere toekomstige key users van de organisatie betrokken. Zij leren op deze manier direct alle ins en outs van het platform, zodat ze daarna goed als key user of champion kunnen fungeren.

Naast het inregelen van alle noodzakelijke functionaliteiten is ook het zorgen voor een veilige verbinding met het SAP-systeem een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van Incentro tijdens de implementatie.

Een zogenaamde first-plant rollout duurt na het afronden van de PoC circa twee tot drie weken.

inentro kan uiteraard ook helpen bij het opstellen van een business case om uit te rekenen hoeveel er bespaard kan worden door gebruik te maken van deze oplossing.

Hoe wordt het platform aangeboden?

Incentro biedt haar platform aan als SaaS, oftewel Software As A Service. Dit betekent dat de klant geen eigenaar wordt van de software, maar een licentie afneemt voor het gebruik ervan en daarmee toegang krijgt tot het platform. In de licentie is continue monitoring en optimalisatie van het systeem inbegrepen. Doordat iedere gebruiker nieuwe verbeteringen of ideeën kan aandragen wordt het platform continu verbeterd.

Tot slot

Incentro is er wat mij betreft in geslaagd om SAP PM mobiel te maken met behulp van moderne technologiën en daarnaast veel intuïtiever, visueel aantrekkelijker en gebruikersvriendelijker te maken voor de eindgebruiker.

Het gebruik van het platform heeft de potentie om onderhoudsprocessen veel efficiënter en professioneler te laten verlopen.

Ik kan me goed voorstellen dat je naar aanleiding van deze blog interesse hebt gekregen in een demo of wellicht zit je nog met vragen? Neem dan even contact met Incentro op.

*Deze blogpost is opgesteld in samenwerking met Incentro*

 

 

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *