SAP PM tips & tricks: planner group versus work center in SAP PM
In deze korte blog vertel ik je wat meer over de planner group, main work centers en work centers op taakregel niveau in SAP PM.
Je leert wat de verschillen zijn, hoe je ze aanmaakt en hoe SAP dit heeft bedacht.
Wat is een planner group?
Afhankelijk van de structuur en grootte van de organisatie vertegenwoordigt de planner group 1 persoon of een afdeling.
Deze persoon of afdeling is verantwoordelijk voor het goed voorbereiden, inplannen en verwerken van alle uit te voeren maintenance taken binnen een plant (“fabriek”). Met behulp van de planner group kun je eenvoudig het relevante werkpakket ophalen in SAP. Best practice is dat er een of meerdere logische varianten zijn gemaakt. Hiermee kan je dan met een minimaal aantal klikken het relevante werkpakket ophalen.
Een planner group maak je met behulp van customizing in SAP. Dit is ‘een niveau dieper’ dan waar de gemiddelde eindgebruiker toegang tot heeft.
Een tutorial vind je hier. Let op: een planner group is een zogenaamd autorisatie object en Org data. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent 🙂 en de juiste mensen autoriseert anders kunnen ze hun werk niet goed uitvoeren!
Main work center
Main work centers vertegenwoordigen 1 persoon of een afdeling. Deze persoon of afdeling is verantwoordelijk voor de goede en correcte uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden zoals beschreven in de melding / werkorder. Meestal bestaat een main work center uit een groep personen met ongeveer dezelfde skillset. Vaak zie je bij een fabriek dat er een main work center is aangemaakt voor de elektrotechnische dienst (ETD), voor de werktuigbouwkundige dienst (WTD) en voor de storingsdienst (STD). Main work centers worden gekoppeld aan een planner group.
Een work center is master data en maak je d.m.v. transactiecode – IR01. Houd er bij het aanmaken rekening mee dat je ook alle relevante velden zoals cost center en capaciteit zo goed mogelijk invult. Door de integratie van SAP PM met HR master ben je in staat om individuele personen toe te wijzen aan een work center.
In de afbeelding helemaal bovenaan deze blog zie je hoe een planner groep en de main work centers zich ten opzichte van elkaar verhouden.
Work center in de taakregels / operations van een order
Een werkorder bevat een of meerdere taakregels / operations. Deze taakregels / operations kunnen een apart workcenter hebben. Deze workcenters vertegenwoordigen 1 persoon of een afdeling die verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk uitvoeren van de beschreven taak. Fictief voorbeeld: stel er staat in een order een taakregel ” smeer lager X” met als workcenter SME (fictieve afkorting voor smeerdienst). De smeerdienst kan nu alle uit te voeren smeertaken ophalen simpelweg door transactie IW37N te openen en bij taakwerkplek SME in te vullen (best practice hierin is wederom om handige varianten hiervoor te maken).
In onderstaande afbeelding heb ik de locatie aangegeven van de planner group, het main workcenter en het workcenter van de eerste taakregel in een SAP order.
Tot slot
Ik hoop je met deze blog wat meer inzicht te hebben gegeven in de juiste toepassing van de planner group en de verschillende work centers in SAP PM. Ik ben benieuwd hoe dit bij jouw organisatie is ingericht, leuk als je het me laat weten in een reactie onder deze blog!
Wil je echt goed leren werken met SAP PM?
Volg de online SAP PM cursus (inclusief certificaat!).
In deze laagdrempelige online cursus leer je alle handige tips & tricks en basisfunctionaliteiten om je dagelijkse werk gemakkelijker te maken.
Deze cursus is ook geschikt als je nog helemaal geen ervaring hebt met SAP PM en het programma goed wilt leren gebruiken ‘zoals SAP het bedacht heeft’.
Ga snel aan de slag en geef jouw SAP kennis een boost!
Heb je nog vragen? Neem gerust contact op, ik help je graag.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!