Hoe de rol van de maintenance engineer de komende 10 jaar ingrijpend zal gaan veranderen

Deze week deed ik mee aan een hele leuke discussie over hoe het werk van verschillende functies binnen het onderhoud er over 10 jaar uit zou zien.

Een van de vragen was:

Hoe ziet het werk van de maintenance engineer er uit over 10 jaar.

Wat zijn dan de dagelijkse werkzaamheden, zijn pains, gains en hoe denkt/voelt hij of zij zich?

De komende jaren gaat er enorm veel veranderen. Daar was iedereen het over eens. De toenemende digitalisering en het gebruik van cloud computing, slimme sensoren en smart maintenance gaan het noodzakelijke onderhoud aan de assets in de toekomst veel voorspelbaarder maken. Assets gaan zelf vroegtijdig aangeven wanneer er iets mis is en schakelen zichzelf uit voordat catastrofaal falen op zal treden.

Onderhoudsintervallen en het noodzakelijke onderhoud kunnen in de toekomst veel nauwkeuriger bepaald worden waardoor onderhoud precies op het juiste moment zal worden uitgevoerd (niet te vroeg en niet te laat).

De huidige maintenance engineer is nu nog vaak ‘in het veld te vinden’ bij zijn geliefde assets maar op termijn zal dit waarschijnlijk veel minder vaak noodzakelijk zijn. De fabriek is dan namelijk in 3D ingemeten. Achter zijn scherm kan hij door de fabriek heen lopen en alle assets bekijken. Door sensoren die de toestand van de verschillende systemen continue monitoren en zelflerend zijn heeft de maintenance engineer waarschijnlijk genoeg aan een aantal slimme dashboards om vanachter zijn scherm de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de assets in de gaten te houden en te optimaliseren.

Er zal een verschuiving plaatsvinden van besluitvorming op basis van advanced analytics in plaats van ‘gut feeling’ bij belangrijke asset gerelateerde beslissingen.

De maintenance engineer van de toekomst is veel meer een IT-er en denkt in data en laat vooral de beschikbare technologie voor hem werken. De echte binding en affiniteit met techniek zal de maintenance engineer van de toekomst waarschijnlijk minder voelen.

Voor- en nadelen

Na het lezen van bovenstaande voorspelling kun je daar als maintenance engineer natuurlijk voor- en nadelen uit halen evenals kansen en bedreigingen.

Het kan een enorm voordeel zijn als je tijd- en plaatsonafhankelijk je werk kunt doen. Alleen een werkende internetverbinding is nodig. De technologie helpt je bij het snel verkrijgen van noodzakelijke informatie wat je werk aanzienlijk zal vereenvoudigen.

Nadelen zijn er uiteraard ook. Als we allemaal de hele dag achter ons scherm verscholen zitten kan dat behoorlijk eenzaam zijn. Blijft er dan nog wel genoeg menselijk contact over om een leuke en betekenisvolle werkdag te hebben?

En kan ik me al die nieuwe technologie straks wel eigen maken?

Meer tijd voor elkaar in de toekomst

Persoonlijk zie ik de toekomst van de maintenance engineer en onderhoudssector in het algemeen vooral positief tegemoet.

Ten eerste zijn onze menselijke creativiteit, behoefte aan sociale interactie en echt contact met elkaar uniek en dit kan nooit vervangen worden door computers. We hebben in de toekomst hopelijk ook meer tijd voor onze familie en de mensen die ons dierbaar zijn omdat we niet meer ‘geleefd’ worden door assets die storen vlak voordat het weekend begint.

Doordat we bij ons werk gebruik maken van betrouwbare voorspellingen over de restlevensduur van de assets worden daarnaast de onderhoud euro’s beter besteed. Dit levert investeringen op die aantoonbaar waarde toevoegen en risico’s verminderen. Daardoor kunnen bedrijven stabieler en veiliger opereren. Dit zal  uiteindelijk ook allerlei positieve effecten voor de werknemers hebben.

Ik verwacht dat bij asset gerelateerde problemen het oplossen ervan ingewikkelder zal worden door de complexere technologie. Toch kan je dit ook positief bekijken als persoonlijke ontwikkelingskans. Het zal namelijk een flink beroep doen op ons analytische vermogen en het leggen van causale verbanden en het noodzaakt tot multi-disciplinair samenwerken met elkaar.

Persoonlijk ben ik dus vooral positief over de toekomst. Ik ben wel erg benieuwd geworden hoe jij als andere onderhoudsprofessional erover denkt.

Kan jij je vinden in deze toekomstvoorspelling en zie jij de toekomst vooral rooskleurig of toch pessimistisch tegemoet? Laat het me vooral weten!

Startende maintenance engineer?

Ben jij een startende maintenance engineer? Lees dan ook zeker eens mijn boek! Hierin deel ik o.a. tips en tricks die ik zelf graag had willen ontvangen toen ik aan het begin van mijn carrière stond.

Het praktijkboek voor de startende maintenance engineer

Recent
Reacties
Tags

Categorieën

4 antwoorden
    • Justien
      Justien zegt:

      Hey Marco!

      Dank je wel. In de bouw zal er inderdaad ook wel van alles gaan veranderen de aankomende jaren, leuk om daar binnenkort eens met je over te praten!

      Ik spreek je snel!

      Gr Justien

      Beantwoorden
  1. patrick
    patrick zegt:

    Hoi Justien,

    Een leuke tekst die goed op zijn plaats is denk ik. Vanuit mijn kant is de vraag hoe krijgen we mensen in beweging voor wat betreft deze ontwikkeling? Ik merk dat de techniek (het maken van dashboards en het interpreteren van data) van het visueel maken van data makelijk voor elkaar te krijgen is. Dit zorgt natuurlijk voor andere inzichten en zal invloed hebben op de gehele organisatie. Pareto’s zijn voor iedereen beschikbaar op elk tijdstip van de dag en iedereen ziet hetzelfde. Maar mijn uitdaging is het implementeren van deze dashboards. Om de jarenlange werkwijze te doorbreken is voor mij de echte uitdaging. Heb jij hier ook mee te doen?

    gr Patrick

    Beantwoorden
    • Justien
      Justien zegt:

      Hi Patrick, wat een leuke reactie dank je wel.
      Ik heb in mijn werk ook regelmatig te maken met het doorbreken van jarenlange werkwijzen bij verschillende bedrijven, meer concreet bijvoorbeeld bij het verbeteren van de onderhoud uitvoering werkstroom of de implementatie van een nieuwe manier van inspecteren met behulp van toughpads (een soort super robuuste ipad). Je krijgt in eerste instantie bijna altijd te maken met weerstand is mijn praktijkervaring.
      Vaak merk ik dat die weerstand voortkomt uit een bepaalde angst. Mensen zijn bijvoorbeeld bang dat hun werk wordt geautomatiseerd en ze straks niet meer nodig zijn, of zien nog meer taken op zich afkomen (die in hun ogen niets toevoegen) terwijl ze het al zo druk hebben of ze voelen zich overdonderd door alle nieuwe technologie.
      Ik probeer dan zelf altijd naar beste eer en geweten en met veel geduld uit te leggen waarom de verandering noodzakelijk is. Verder betrek ik de mensen vanaf het begin bij nieuwe ontwikkelingen en probeer ik ze te laten zien wat de voordelen van de verandering zijn voor hun dagelijkse werk. Vaak krijg je dan een nuttige dialoog met elkaar waarbij je ook goed moet luisteren naar de feedback die je terugkrijgt. Daar zitten vaak hele zinnige punten tussen waarbij het belangrijk is dat je daar actief mee aan de slag gaat om op die manier vertrouwen te winnen. Verder zitten er soms negatieve consequenties aan bepaalde veranderingen (bijvoorbeeld als mensen echt niet meewillen in de verandering), daar kun je dan maar het beste open en eerlijk over zijn in plaats van ‘om de hete brei’ heen draaien. Dat wordt uiteindelijk meer gewaardeerd en werkt beter is mijn ervaring. Ik zou ook niet teveel tegelijkertijd gaan veranderen en teveel pushen. Dan haken mensen af en ben je ze kwijt. Beter kun je steeds een klein stukje veranderen, dat goed borgen en in laten slijten totdat het routine is geworden en pas dan weer een nieuw stukje verandering ‘inbrengen’. Dat duurt wat langer maar is wel duurzamer.
      Wat ook goed werkt is bijvoorbeeld de verandering in werkwijze op een klein deel van de fabriek (?) door te voeren samen met een klein team uit de lijnorganisatie. Noem het een pilot. Daar leer je met elkaar heel veel van en je kan vaak snel een succes vieren met elkaar. Vervolgens kan hetzelfde team de verandering ook stukje bij beetje verder gaan uitrollen.

      Hoop dat je hier wat aan hebt!

      Gr Justien

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *