Praktische richtlijnen voor design for maintenance
Uit studies blijkt dat 95% van de total cost of ownership (TCO) van een asset al is bepaald voordat deze überhaupt in gebruik is genomen. Daarom is het verstandig om tijdens de ontwerpfase al na te denken over toekomstig onderhoud en ook te beoordelen of het onderhoud in de praktijk wel goed uitvoerbaar is.
De onderstaande Engelse quote spreekt mij wat dat betreft erg aan;
“Maintainability is created during the design proces. It cannot be added later.”
Door een maintenance & reliability expert te betrekken tijdens de designfase kunnen veel onnodige kosten in de toekomst worden voorkomen. Deze beoordeelt het nieuwe ontwerp op onderhoudbaarheid- en betrouwbaarheidaspecten en kan ook een eerste inschatting maken van de verwachte levensduurkosten. Hier valt in de praktijk het nodige in te winnen is mijn ervaring.
Omdat ik zelf erg geïnteresseerd ben in design for maintenance was ik laatst op internet op zoek naar meer achtergrondinformatie.
Ik stuitte toen per toeval op een Engelstalig boek. Dit boek is in 2012 opgesteld door onderzoekers van de Universiteit Twente in samenwerking met enkele industrie experts.
Omdat ik denk dat vele maintenance professionals hier ook hun voordeel mee kunnen doen, wil ik dit boek via deze korte blog graag opnieuw onder de aandacht brengen.
Hierin staan richtlijnen en praktische voorbeelden om de maintainability (onderhoudbaarheid), reliability (betrouwbaarheid) en supportability te optimaliseren van industriële assets.
In het boek wordt de sterk theoretische achtergrond van de onderzoekers gecombineerd met de praktijk kennis van de betrokken industrie experts.
Via deze link kom je direct uit bij dit boek. Het is tot op heden gratis te lezen.
Ik hoop natuurlijk dat het jou ook helpt en inspireert. Leuk als je een reactie achterlaat!
p.s. waarom een foto van een Ducati achterbrug bij deze blogpost vraag je je misschien af?
- Omdat ik zelf een groot motor fan ben 🙂
- Je ziet dat er door Ducati tijdens de designfase (waar de Italianen ook erg goed in zijn) ook al over de maintainability is nagedacht. D.w.z. één centrale moer losdraaien en je kunt de complete velg incl. band eraf halen.
Tot slot
Kun je wel wat hulp gebruiken om op een gestructureerde manier een nieuw ontwerp te beoordelen vanuit maintainability & reliability perspectief? Laat dan hieronder een reactie achter of neem contact met me op. Ik kan je vast en zeker helpen.
Startende maintenance engineer?
Ben jij een startende maintenance engineer? Lees dan ook zeker eens mijn boek! Hierin deel ik o.a. tips en tricks die ik zelf graag had willen ontvangen toen ik aan het begin van mijn carrière stond.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!