Wat levert een goede RCM (Reliability Centered Maintenance) analyse op?

Dit keer een korte blog, waarin ik het wil hebben over een RCM analyse en wat deze kan opleveren in de praktijk.

Operationele context beschrijving

RCM staat voor Reliability Centered Maintenance. De eerste stap van een RCM analyse bestaat altijd uit het beschrijven van de operationele context van de installatie. Dit geeft de werkgroep een duidelijk gemeenschappelijk beeld van de installatie en de plaats van deze installatie binnen de organisatie.

Vervolgens dient het systeem aan de hand van P&ID’s duidelijk afgebakend en opgedeeld te worden in logische subsystemen om deze vervolgens met de RCM methodiek verder te kunnen analyseren aan de hand van de zeven RCM basisvragen.

Wat levert een goede RCM analyse op?

Als er goed als werkgroep wordt samengewerkt kan een analyse snel concrete resultaten opleveren! Onderstaand een korte opsomming:

  • De leden van de werkgroep snappen veel beter hoe de installatie precies werkt en welke functies deze heeft;
  • Er ontstaat meer begrip waarom bepaalde onderhoudstaken nodig zijn en welke storingsvormen deze afdekken;
  • Foutjes in P&ID’s komen aan het licht en kunnen  gecorrigeerd worden;
  • Eventuele ontbrekende assets in de functieplaats structuur worden ontdekt en kunnen aangemaakt worden;
  • Overbodige functies worden ontdekt in de installatie. Hiervoor kunnen dan wijziging verzoeken ingediend worden om deze te laten verwijderen;
  • Eenmalige wijziging verzoeken kunnen worden ingediend voor het verbeteren van de huidige installatie;
  • Er ontstaat een gedegen onderhoudsplan voor de installatie met verdedigbare onderhoudstaken;
  • Er kan onderbouwd worden dat er bepaalde kritische spareparts op voorraad gehouden dienen te worden;

Uit een analyse blijkt vaak ook dat het huidige onderhoudsplan op flink wat punten aangepast moet worden. Naast onderhoudstaken kan uit de analyse ook blijken dat er procedures ontbreken.

Deze standaard operating procedures kunnen bijvoorbeeld nodig blijken om bepaalde geïdentificeerde risico’s af te dekken en daarmee problemen veroorzaakt door menselijk handelen te voorkomen.

Persoonlijk vind ik het altijd een gemiste kans als het alleen bij een analyse blijft. Het is mijn ervaring dat de uitkomsten dan vaak lange tijd blijven liggen vanwege tijdgebrek of deze worden helemaal niet opgepakt vanwege snel verschuivende prioriteiten. Erg zonde.

Daarom geeft alleen analyseren mij ook nooit een voldaan gevoel. Ik vind dat de analyse pas echt ‘wat gaat opleveren voor de organisatie’ als de uitkomsten van een analyse vervolgens ook daadwerkelijk effectief geïmplementeerd worden. Ook al is dat soms best taai. Finish what you start. Ik ga daarom het liefst met de werkgroep door totdat ook de implementatie 100% gereed is.

Persoonlijk vind ik het altijd een erg mooi traject om zo intensief bezig te zijn met een installatie. Je kunt je er echt in onderdompelen. Samen met de werkgroep ontdek je allerlei verbeter potentieel. Iedereen wordt enthousiast. Vaak zijn er ook successen te vieren in de vorm van een flinke besparing op onderhoudskosten of het verlagen van de aanwezige spareparts voorraad.

Om jou verder op weg te helpen heb ik hieronder nog enkele aanbevelingen opgeschreven voor een goede analyse.

Aanbevelingen

  1. Maak de analyse sessies niet te lang, 2 uur is wat mij betreft echt de ‘max’;
  2. Zorg ervoor dat de leden van de werkgroep de RCM methodiek eerst goed snappen, anders spreek je niet ‘dezelfde’ taal;
  3. Zorg voor een goede voorbereiding voorafgaand aan de sessies;
  4. Zorg voor as built P&ID’s. Deze zijn absoluut noodzakelijk voor een goede analyse;
  5. Zorg voor beschikbare as built documentatie;
  6. Zorg ervoor dat alle assets een uniek tag nummer hebben;
  7. Baken het te analyseren systeem goed af en deel het op in duidelijke deelsystemen;
  8. Zorg aan het begin voor een duidelijk RCM dossier met een goede structuur erin;
  9. Borg ook dat de acties die uit de analyse komen daadwerkelijk geïmplementeerd worden en benoem duidelijke actiehouders (vrijwel altijd betekent dit dat het onderhoudsplan aangepast moet worden, procedures moeten worden opgesteld, eenmalige wijzigingen moeten worden doorgevoerd).

Tot slot

Wil je ook een verdedigbaar onderhoudsconcept waarvan de uitkomsten vervolgens ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden? Zodat het in de praktijk echt ‘wat gaat opleveren’ en het niet alleen bij een analyse blijft? En kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust eens contact met mij op!

Lees ook zeker eens het boek Reliability Centered Maintenance van John Moubray, wat mij betreft ‘verplichte kost’ voor elke maintenance & reliability professional. Ik gebruik het boek ook nog steeds regelmatig als naslagwerk (note: er is inmiddels ook een nieuwe versie van het boek uit, RCM-3. Dit boek heb ik op het moment van schrijven van deze blog nog niet aangeschaft en gelezen, zodra ik meer weet zal ik hier mogelijk een aparte blog aan gaan wijden).

Het boek wat ik zelf momenteel gebruik (o.a. als naslagwerk) is te koop bij bol.com, klik hiervoor op het boek hieronder.

(Ik ontvang een kleine vergoeding als je dit boek of iets anders koopt via mijn link. Leuk als je dat wilt doen! Ik steek veel tijd en energie in mijn blogs. Jouw support helpt mij om mijn website te onderhouden en deze blogs met waardevolle content te blijven schrijven. Het kost jou niets extra’s).

Startende maintenance engineer?

Ben jij een startende maintenance engineer? Lees dan ook zeker eens mijn boek! Hierin deel ik o.a. tips en tricks die ik zelf graag had willen ontvangen toen ik aan het begin van mijn carrière stond.

Het praktijkboek voor de startende maintenance engineer

Recent
Reacties
Tags

Categorieën

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *