5 key elementen voor maintenance work order planning

Maintenance planning & scheduling

In deze blog beschrijf ik 5 key elementen voor maintenance work order planning. Heb je als onderhoudsorganisatie de ambitie om een world-class niveau te bereiken? Overweeg dan zeker deze key elementen bij de planning van uit te voeren maintenance activiteiten.

1. Mensen

Hier gaat het vooral om de benodigde skillset. Voor elke maintenance activiteit dient bepaald te worden welke specifieke skillset nodig is. Heb ik een lasser nodig, een werktuigbouwkundig monteur, elektromonteur,  instrumentatie engineer, steigerbouwer etc. Het gaat erom te identificeren welke mensen precies nodig zijn, met welke skillset, hoeveel van deze mensen en hoe lang hebben we die skillset nodig voor deze specifieke maintenance activiteit.

2. Plaats

Waar hebben we deze mensen nodig? Het moet precies duidelijk zijn waar ze nodig zijn, zodat er geen tijd verloren gaat met zoeken in het veld. Sommige transportbanden zijn bijvoorbeeld honderden meters lang en we willen die mensen direct naar de juiste plek sturen waar de onderhoudsactiviteit moet plaatsvinden. Zorg dat het geen zoekplaatje wordt! Maak dit ook duidelijk met ondersteunende route informatie richting de uitvoerenden zodat hier geen kostbare tijd verloren gaat.

3. Tijd

Dit is vooral een scheduling element. Wanneer kan productie de installatie afschakelen zodat het werk uitgevoerd kan worden, op welke specifieke dag, wanneer zijn de benodigde resources beschikbaar. Welke dag en op welke tijd van de dag dient nauwgezet bepaald en ingepland te worden voor de perfecte uitvoering.

4. Gereedschap, specifiek materieel en onderdelen

Welke gereedschappen hebben we nodig. Hiermee bedoel ik niet het standaard gereedschap wat normaliter in elke gereedschapkist zit en waarvan je mag verwachten dat een zichzelf respecterende contractor dit standaard bij zich heeft. Hiermee bedoel ik wat er normaal niet in zit. Denk aan speciaal gereedschap zoals momentsleutels, specifieke pneumatische of hydraulische apparatuur, spreiders, moerensplijters, en meetapparatuur.

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welk specifiek materieel noodzakelijk is. Heb ik voor deze maintenance activiteit een mobiele kraan nodig en zoja, hoeveel tons, heb ik een heftruck nodig, een rolsteiger etc.

Als laatste is het heel belangrijk om vast te stellen welke onderdelen nodig zijn. Denk aan benodigde spareparts die tijdig uitgekocht moeten worden uit het magazijn, specifieke bouten, moeren, pakkingen en o-ringen die besteld dienen te worden. Heel belangrijk om dit zo gedetailleerd mogelijk van te voren te bepalen met elkaar (Tip: het loont vaak de moeite om met verschillende disciplines bij elkaar te gaan zitten en gezamenlijk een lijst op te stellen).

5. Informatie

Alle informatie die nodig is bij de uitvoering van de maintenance activiteit dient achterhaald en beschikbaar gemaakt te worden. Denk hierbij aan aanhaalmomenten, te gebruiken smeermiddelen, toegestane toleranties op onderdelen t.b.v. bepalen afkeur. Dit alles zodat de uitvoerenden niet op hun geheugen of eigen ‘gut feeling’ hoeven te vertrouwen. Daarnaast dient er ook te worden nagedacht over veiligheidseisen bij de uitvoering en welke werkvergunning er nodig is. Het is ook belangrijk om deze informatie goed vast te leggen voor de toekomst.

Tot slot

Maintenance work order planning is extreem belangrijk voor elke onderhoudsorganisatie die de ambitie heeft om een world class niveau te bereiken. Het overwegen van de bovenstaande 5 key elementen bij de planning van elke maintenance activiteit gaat hierbij zeker helpen. Ga er maar eens mee aan de slag!

Ik wil je hartelijk bedanken voor het lezen van deze blog. Laat gerust een reactie achter of volg mij op LinkedIn en Instagram dat vind ik altijd leuk. Mocht je nog vragen hebben of implementatie hulp nodig hebben bij het verbeteren van het onderhoud neem vrijblijvend contact met me op!

Justien

PS. heb je mijn nieuwe boek al gelezen? Ik heb het speciaal geschreven voor de startende maintenance engineer, maar het is ook zeker interessant voor maintenance managers of de net afgestudeerde MBO’er, HBO’er of WO’er die nog twijfelt over een functie als maintenance engineer.

Het praktijkboek voor de startende maintenance engineer

PPS. Volg mij ook op LinkedIn, Instagram en schrijf je hieronder gratis in op mijn website om nooit meer een nieuwe blog te missen.

Recent
Reacties
Tags

Categorieën

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *