De beste Key Performance Indicators (KPI’s) voor iedere industriële onderhoudsorganisatie
Een vraag die ik met enige regelmaat krijg van onderhoudsmanagers:
“Welke maintenance KPI’s kan ik het beste gebruiken om de performance te meten van mijn onderhoudsorganisatie?”
Dat inspireerde mij om deze blog te schrijven. Ik heb wat research gedaan en de (in mijn ogen) belangrijkste KPI’s opgeschreven en deze onderverdeeld in categorieën. Vervolgens ook een benchmark ernaast gezet van een World Class Maintenance (WCM) onderhoudsorganisatie, zodat je jouw eigen organisatie hiertegen kunt benchmarken.
Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat elke onderhoudsorganisatie een eigen beperkte set van KPI’s heeft, waarmee de status t.o.v. gestelde targets wordt gemonitord. Zonder KPIs is het moeilijk om te weten hoe het met je bedrijf gaat en loop je de kans dat beslissingen gebaseerd worden op ‘onderbuikgevoelens’, persoonlijke voorkeuren of overtuigingen, of andere onbewezen hypotheses. Daarnaast onder het motto: “What gets measured gets done.”
Een tip daarbij: poets de KPI’s niet op om het er ‘mooier uit te laten zien voor de buitenwereld’, want dan houd je jezelf echt voor de gek. Een KPI is enkel een hulpmiddel en geen doel op zich. Ik sprak laatst iemand die dat oppoetsen prachtig omschreef als het ‘watermeloen effect’ , oftewel groen van buiten maar dieprood van binnen.
Key performance indicators
Algemeen
- OEE (Overall Equipment Effectiveness), bij WCM organisatie > 85%
- Totale onderhoudskosten als % van geschatte vervangingswaarde v/d asset, bij WCM organisatie 2 – 2,5%
Betrouwbaarheid van equipment
- Reliability professional (ME/RE) per aantal monteurs, WCM organisatie 1: 12-18
- Mean time between failures (MTBF), bij een WCM organisatie neemt MTBF elk jaar toe > 10% / jaar
- % Emergency work (oplostermijn < 24 u), bij een WCM organisatie < 10%
- Aantal cursus- en opfrisdagen per monteur, bij een WCM organisatie 5 – 10 dagen / jaar
Onderhoud uitvoering
- Overall backlog (PO/CO), bij een WCM organisatie < 4 weken
- % gepland werk, bij een WCM organisatie > 80%
- Aantal monteurs per planner, bij een WCM organisatie 20-27 : 1
- Scheduling compliance, bij een WCM organisatie > 90%
- Effectieve sleuteltijd (HOTT), bij een WCM organisatie > 65%
Onderhoudskosten
- Opgeslagen spareparts als % van geschatte vervangingswaarde v/d asset, bij een WCM organisatie < 0,25%
- % overwerk, bij een WCM organisatie < 10%
- Loonkosten interne onderhoudsmedewerkers als % van totale onderhoudskosten, bij een WCM organisatie 20 – 25%
- Contractorkosten als % van totale onderhoudskosten, bij een WCM organisatie 10 – 40%
Voorspellend / predictief onderhoud
- % Predictief onderhoud t.o.v. al het andere onderhoud > 20%
- % Predictief onderhoud wat tijdig wordt uitgevoerd > 95%
Tot slot
Wat vind je van deze Maintenance KPI’s? Herken je ze en zoja, hoe scoort jouw onderhoudsorganisatie ten opzichte van het World Class Niveau? Leuk als je me het laat weten in een reactie hieronder of via de mail.
Justien
PS. heb je mijn nieuwe boek al gelezen? Ik heb het speciaal geschreven voor de startende maintenance engineer, maar het is ook zeker interessant voor maintenance managers of de net afgestudeerde MBO’er, HBO’er of WO’er die nog twijfelt over een functie als maintenance engineer.
PPS. Volg mij ook op LinkedIn, Instagram en schrijf je hieronder gratis in op mijn website om nooit meer een nieuwe blog te missen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!