Storingen structureel oplossen, een rationele benadering of toch trial and error?

Elk bedrijf met kapitaalintensieve assets krijgt er vroeg of laat helaas mee te maken, storingen!

Over de definitie van een storing zou ik een aparte blog of zelfs een boek kunnen schrijven want wat voor de een acceptabel is kan voor de ander volstrekt onacceptabel zijn. Daar moet dus binnen uw organisatie een gezamenlijk beeld over ontstaan echter dat valt buiten de scope van deze blog. Een storing is een afwijking op de geldende norm. Laten we het daar maar op houden. Dus bijv. de storing fietsband is leeggelopen is een afwijking op de norm dat een fietsband normaal ‘hard’ moet zijn.

Bij complexe storingen met een behoorlijke impact zonder duidelijke oorzaak is het altijd erg interessant om te zien hoe deze in de praktijk worden opgelost door een organisatie.

Gechargeerd gezegd kan het twee kanten op gaan, de systematische rationele aanpak of de jumping to solutions and conclusions / trial and error kant.

Dat laatste gebeurt in de praktijk helaas regelmatig en is meestal niet erg succesvol.

Een systematische rationele aanpak bij significante storingen is in ieder geval zeker niet overal ingeburgerd. De organisatie is er niet bekend mee of de eerste reactie is ‘daar hebben we nu geen tijd voor want we moeten het nu eerst gaan oplossen!’ De neiging tot actie is enorm, al is het maar om te laten zien dat men hard werkt aan het oplossen van de storing.

Als dan na een dag ‘hard werken’ zonder resultaat er weer een dag voorbij is kun je je natuurlijk afvragen wat echt veel tijd kost, ‘iets’ proberen of kort met een multi-disciplinair team een goede analyse opstellen en met een goed onderbouwde aanpak korte tijd later aan de slag gaan. Om op die manier de storing structureel op te lossen door de oorzaak te achterhalen.

Ik stel me uw onderhoudsmanagement systeem voor. Daarin staan waarschijnlijk storingen die al jaren met enige regelmaat terugkomen. Bijvoorbeeld een storingsmelding ’toevoerleiding X naar machine Y is verstopt’. De actie is steeds hetzelfde, er gaat een monteur heen en die ontstopt de bewuste toevoerleiding. De tijd die dat kost? Enkele uren. Wat het kost omdat door deze verstopping de productie stilligt? Soms meerdere duizenden euro’s per gebeurtenis. Men ontstopt steeds alleen de leiding maar wat de verstopping veroorzaakt blijft onbekend.

En dat soms jaren achter elkaar. Op een gegeven moment ontstaat hierdoor onvrede binnen de organisatie. Er wordt geklaagd en vaak wordt dan door de probleemeigenaar als tegen argument aangevoerd dat er geen resources beschikbaar zijn of dat er geen tijd is om met een multi-disciplinair team tijd te besteden aan een systematische poging de oorzaak te achterhalen van de steeds terugkerende storing.

Terwijl in mijn opinie echt structureel verbeteren hier begint. Het geeft enorm veel energie als je als multi-disciplinair team in staat bent een storing structureel op te lossen. Het voelt als een overwinning en komt de onderlinge samenwerking, het werkplezier en uiteraard de beschikbaarheid van uw installaties zeker ten goede!

Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben begrepen na het lezen van deze blog, ben ik zelf een groot voorstander van een rationele systematische aanpak bij complexe storingen. Ik ben daarom erg benieuwd hoe het bij jullie organisatie gaat.

Laat gerust een reactie achter of neem contact op als u hulp kunt gebruiken bij het structureel oplossen van die hardnekkige storingen!

Startende maintenance engineer?

Ben jij een startende maintenance engineer? Lees dan ook zeker eens mijn boek! Hierin deel ik o.a. tips en tricks die ik zelf graag had willen ontvangen toen ik aan het begin van mijn carrière stond.

Het praktijkboek voor de startende maintenance engineer

Recent
Reacties
Tags

Categorieën

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *