Praktische richtlijnen voor design for maintenance

Uit studies blijkt dat 95% van de total cost of ownership (TCO) van een asset al is bepaald voordat deze überhaupt in gebruik is genomen. Daarom is het verstandig om tijdens de ontwerpfase al na te denken over toekomstig onderhoud en ook te beoordelen of het onderhoud in de praktijk wel goed uitvoerbaar is.

De onderstaande Engelse quote spreekt mij wat dat betreft erg aan;

“Maintainability is created during the design proces. It cannot be added later.”

Door een maintenance & reliability expert te betrekken tijdens de designfase kunnen veel onnodige kosten in de toekomst worden voorkomen. Deze beoordeelt het nieuwe ontwerp op onderhoudbaarheid- en betrouwbaarheidaspecten en kan ook een eerste inschatting maken van de verwachte levensduurkosten. Hier valt in de praktijk het nodige in te winnen is mijn ervaring.

Lees meer

6 tips voor een goede start als beginnende maintenance engineer

Maintenance engineer
Deze blog heb ik geschreven voor de startende maintenance engineer die aan het begin van zijn carrière staat. Het is ook een prima blog voor de maintenance manager die verantwoordelijk is voor het juist positioneren en aansturen van nieuwe maintenance engineer(s) binnen zijn organisatie.

Door mijn praktijkervaring en kennis te delen wil ik jou als maintenance engineer helpen om een zo goed mogelijke eerste start te maken.

Een nieuwe baan is in het begin altijd wennen. Dat blijft hetzelfde of je nu een starter bent of al veel werkervaring hebt. Je zult zelf van alles moeten uitvinden. Bijvoorbeeld hoe de organisatie in elkaar steekt en hoe de verschillende IT-systemen werken. Dit kan stress opleveren maar maak je daarover geen zorgen, dat komt echt wel goed.

Het grote voordeel als je net begonnen bent is dat jouw collega’s en manager nog niet direct verwachten dat je 100% productief bent. Zij snappen ook wel dat je je eerst nog moet inwerken. Als je dus “in het diepe” bent gegooid en je wilt een goede start maken, dan kan ik je van harte aanbevelen om de aankomende tijd te gaan gebruiken voor de volgende zaken.

Lees meer

Waarom ultrasoon smeren een geweldige manier is om storingen te voorkomen

Foto met dank aan Almeco

In mijn vorige blog heb je al kunnen lezen hoe jij als maintenance engineer lagerschade kunt voorkomen door een vroegtijdig gefaald lager in detail te laten onderzoeken. Helaas is het lager dan al gefaald en is de installatie voor reparatie uit bedrijf genomen.

Je kunt er natuurlijk veel beter voor zorgen dat een lager zijn berekende levensduur haalt.

Maar hoe bereik je dat het beste in de praktijk? Dat ga ik wat verder uitdiepen in deze blog.

Lees meer

Hoe jij als maintenance engineer lagerschade kunt voorkomen

In vrijwel iedere roterende constructie worden lagers toegepast. Afhankelijk van jouw functie zul je er als maintenance engineer waarschijnlijk regelmatig mee te maken krijgen. Denk bijvoorbeeld aan alle pompen, ventilatoren, transportbanden, tandwielkasten en andere assets die zijn uitgerust met een vorm van lagering.

Naast de vele voordelen hebben lagers ook een belangrijk nadeel en dat is dat er schade aan kan ontstaan. Afhankelijk van de functie van de asset kan dit flinke gevolgen hebben zoals productieverlies, gevolgschade en hoge reparatiekosten.

Lees meer

Waarom elke onderhoudsorganisatie root cause analyse zou moeten toepassen

Root Cause Analyse (RCA) zie ik als een fundamenteel element van elke succesvolle onderhoudsorganisatie.

Met behulp van root cause analyse kun je namelijk de grondoorzaak of oorzaken van een probleem achterhalen. Als je vervolgens in staat bent om deze weg te nemen dan zal het probleem niet opnieuw terugkeren. Dit heeft een enorme positieve impact op de resultaten van elke onderhoudsorganisatie.

Wat is Root Cause Analyse?

Root Cause Analyse is een verzamelterm van probleem oplossingsmethodieken gericht op het identificeren van de grondoorzaak of oorzaken van problemen of ongewenste gebeurtenissen. Bekende methodieken zijn bijvoorbeeld 5 x why, het ishikawa/visgraatdiagram, Apollo Root Cause Analysis, Proact root cause analysis en de RATIO aanpak van Cothink.

Lees meer

Verbeter de betrouwbaarheid & onderhoudbaarheid al voor de opstart van uw assets

 

Wanneer we kijken naar de gemiddelde asset lifecycle dan kent iedereen waarschijnlijk wel het bovenstaande plaatje (bron: the IAM).

Tijdens de gebruikersfase van de asset is er vaak wel een focus op het opstellen van een goed onderhoudsconcept met risico mitigerende beheersmaatregelen. Alleen op dat moment is de asset al wel volledig ontworpen en gerealiseerd.

Hoeveel betrouwbaarheid (reliability) en onderhoudbaarheid (maintainability) bent u op dat moment al kwijt? Heeft u daar wel eens bij stil gestaan?

Lees meer

Hoe de rol van de maintenance engineer de komende 10 jaar ingrijpend zal gaan veranderen

Deze week deed ik mee aan een hele leuke discussie over hoe het werk van verschillende functies binnen het onderhoud er over 10 jaar uit zou zien.

Een van de vragen was:

Hoe ziet het werk van de maintenance engineer er uit over 10 jaar.

Wat zijn dan de dagelijkse werkzaamheden, zijn pains, gains en hoe denkt/voelt hij of zij zich?

Lees meer

De primaire rol van de maintenance engineer binnen uw organisatie

Maintenance engineering is van cruciaal belang voor organisaties met kapitaalintensieve assets.

Echter de invulling van de maintenance engineer functie verschilt aanzienlijk per organisatie. Dit is al terug te zien in de uiteenlopende vacature omschrijvingen en bijbehorende functietitels.

Dat inspireerde mij om deze blog te schrijven over de rol van de maintenance engineer.

Lees meer

Een gouden tip om de beschikbaarheid van uw kritische assets te verhogen

Voor het verhogen van de beschikbaarheid van uw kritische assets zijn uiteraard vele mogelijkheden.

Aan de hand van een fictief rekenvoorbeeld laat ik in deze blog zien hoe u de beschikbaarheid van uw kritische assets kunt verhogen door de MTTR oftewel de Mean Time To Repair te verkorten.

Lees meer

Storingen structureel oplossen, een rationele benadering of toch trial and error?

Elk bedrijf met kapitaalintensieve assets krijgt er vroeg of laat helaas mee te maken, storingen!

Over de definitie van een storing zou ik een aparte blog of zelfs een boek kunnen schrijven want wat voor de een acceptabel is kan voor de ander volstrekt onacceptabel zijn. Daar moet dus binnen uw organisatie een gezamenlijk beeld over ontstaan echter dat valt buiten de scope van deze blog. Een storing is een afwijking op de geldende norm. Laten we het daar maar op houden. Dus bijv. de storing fietsband is leeggelopen is een afwijking op de norm dat een fietsband normaal ‘hard’ moet zijn.

Bij complexe storingen met een behoorlijke impact zonder duidelijke oorzaak is het altijd erg interessant om te zien hoe deze in de praktijk worden opgelost door een organisatie.

Lees meer